Wino, kobiety i śpiew w pałacach arabskich. Mugun - nieprzyzwoitość w kulturze arabskiej epoki Abbasydów

książka drukowana

Dostępność:duża
Cena:
46,00PLN
Do koszyka
Wydanie:Warszawa
Rok wydania:2012
Typ okładki:oprawa miękka
Liczba stron:300
ISBN:978-83-61203-95-7
Udostępnij:

To nowe spojrzenie na klasyczną literaturę arabsko-muzułmańską w naszej literaturze orientalistycznej. W pewnym stopniu stanowi powrót do dawnych opowieści o haremowych tajemnicach orientalnych dworów, ale opiera się nie na niezweryfikowanych opowieściach europejskich podróżników, lecz na oryginalnych średniowiecznych arabskich źródłach historycznych i literackich. Poznajemy tajemnice alkowy, miłość i zdradę, chwile szczęścia i tragedii miłosnych. Wszystko to okraszone jest wspaniałą poezją, która towarzyszy Arabom we wszystkich chwilach ich życia. To Orient jakże odmienny od tego, który znamy z ekranów telewizorów. Autor, arabista i pisarz, umiejętnie wprowadza nas w ten tajemniczy świat w sposób barwny i ciekawy, nie sprzeniewierzając się przy tym filologicznej i kulturoznawczej metodzie naukowej.

Prof. dr hab. Marek M. Dziekan

 

Muzułmanie, podbijając nowe terytoria, zetknęli się z innymi, wyżej rozwiniętymi kulturami. Wiadomo, że dawne obyczaje orientalne, czy to bizantyjskie, czy perskie, wymagały na przykład, by w każdym wytwornym domostwie znajdowali się eunuchowie. I chociaż islam potępiał ten obyczaj, a Koran, a nawet tradycja beduińska go zakazywały, to nowa tradycja wprowadzona przez Abbasydów sankcjonowała zakazane praktyki.

Prof. dr hab. Edward Szymański

 

Georges Kass w książce Wino, kobiety i śpiew opisuje powszechność zjawiska zwanego muğūn w kulturze i literaturze arabskiej wieków średnich, tolerancyjność społeczeństwa abbasydzkiego oraz dyskusyjność purytanizmu islamu klasycznego. Muğūn  należy do terminów, które trudno przełożyć na języki obce, w tym na język polski, choć dotyczy pojęć i zjawisk nieobcych innym kulturom. Muğūn jest zjawiskiem nieostrym, oznacza wykraczanie poza ustalone normy w kulturze i literaturze w celu zaspokojenia różnych potrzeb, w tym wolności własnej, rozrywki i wytchnienia. Chodzi również o zadziwienie odbiorcy, kimkolwiek by on był, odwagą w naruszaniu norm społecznych, a także jego prywatności, przez odwoływanie się do najwrażliwszych sfer ludzkiej aktywności związanych z seksualnością i sprawami ciała.

Prof. dr hab. Ewa Machut-Mendecka